Idealne zdjęcie. Niesamowite fotografie jesiennych liści

Jesienią każdego dnia mijamy tysiące opadłych liści. Dla uważnego fotografa to niepowtarzalny materiał na zdjęcia.

Idealne zdjęcie

W serii "Idealne zdjęcie" Łukasz Bożycki prezentuje historię stojącą za jedną wyjątkową fotografią. Jak powstała? Co się za nią kryje? (No dobrze, akurat w tym artykule mamy kilka fotografii. Ale temat jest jeden!)
Łukasz fotografuje aparatem OM-D E-M1 Mark II. Do dzisiejszego zdjęcia wykorzystał obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 Macro. Zbudowany z niewiarygodną precyzją, zapewnia równie wysoką jakość obrazu przy makrofotografii, zdjęciach krajobrazowych, portretach i innych motywach.
Kupując aparat E-M1 Mark II do końca grudnia w wybranych sklepach bezpośrednio po zakupie otrzymasz zwrot 1000 zł, profesjonalną torbę fotograficzną VANGUARD Vojo 28BK zupełnie gratis oraz voucher na zakup do 3 obiektówy M.Zuiko PRO z rabatem 800 zł na każdy (ważny do końca stycznia). W sumie możesz oszczędzić do 3400 zł.

Od dłuższego czasu oglądam liście

Wracając z pracy, patrzę uważnie pod nogi. Przechodząc obok drzew liściastych, zwracam uwagę na wszystko, co jest w zasięgu mojej ręki. Przeglądam trawniki, przeszukuję stosiki zamiecione przez dozorcę i przygotowane do utylizacji. Codziennie oglądam ich dziesiątki, jeśli nie setki, poszukując liści idealnych. Cieszę się, że przyszła zima, uwalniając mnie od tej dziwnej obsesji.

Mam kilka założeń co do tego, jak taki perfekcyjny liść powinien wyglądać. W pierwszym odruchu odrzucam wszystkie z dziurami oraz wszelkiego typu uszkodzeniami widocznymi przy ustawieniu pod światło. Do drugiej rundy kwalifikuję wszystkie z ciekawym układem jesiennych kolorów, żyłek odżywiających roślinę lub postępującą nekrozą.

Trzmielina

Dodatkowym atutem jest płaska powierzchnia. To kluczowa cecha z punktu widzenia głębi ostrości podczas fotografowania w trybie makro. Unikam tym sposobem stackingu, czyli składania kilku zdjęć obejmujących ostrością różny obszar kadru w jedno ujęcie o pełnej ostrości.

Kandydat spełniający powyższe założenia trafia na kilka godzin pomiędzy kartki książki. Czas prostowania nie może być zbyt długi, gdyż po wysuszeniu liście tracą walory fotograficzne. Przynajmniej tak jest w tym projekcie — stają się mniej przejrzyste dla światła.

W kolejnym etapie przygotowuję mini-studio. Idea jest prosta, choć zawiera w sobie kilka kluczowych elementów. Najważniejszy jest obiektyw makro. Zwykle przymykam przysłonę do f/9. Czasem, jeśli blaszka liścia jest wyjątkowo cienka (np. w przypadku brzozy), to nawet do f/11. Zwiększam w ten sposób głębię ostrości oraz delikatnie poprawiam rozdzielczość obiektywu.

Olsza

Drugim kluczowym elementem jest body. Wykorzystuję takie, które posiada funkcję automatycznego, 10-krotnego powiększenia obrazu przy manualnym ustawianiu ostrości. Doceni to każdy, kto z tej funkcji skorzystał choć raz. Czułość matrycy ustawiam na możliwie małą, a czas ekspozycji na tyle krótki, aby światło zastane, odbijające się od blaszki liścia, nie było w stanie zarejestrować się na zdjęciu.

Sprawdzam to przed uruchomieniem lampy błyskowej. W odległości ostrzenia obiektywu, równolegle do przedniej soczewki (a tym samym do matrycy), umieszczam białą kartkę. Przyklejam ją do przeźroczystego plastiku, pod którym umieściłem lampę błyskową. Moc błysku dostosowuję do grubości blaszki liścia oraz kolorów składowych. Cieńsze oraz jaśniejsze wymagają mniej światła, grubsze i ciemniejsze zdecydowanie więcej.

Dąb czerwony

Po przygotowaniu studia rozpoczynam fotografowanie. Część liści podświetlona od spodu lampą błyskową daje przewidywalny efekt. Doskonałą ilustracją są liście dębu, każdego z trzech występujących na terenie Polski: rodzimych dębów (jak szypułkowego i bezszypułkowego) oraz gatunków obcych dla Polskiej flory (np. dębu czerwonego). To, co widzimy w świetle odbitym, pokrywa się z tym, co widzimy w świetle przechodzącym. Ułatwia to selekcjonowanie liści, ustawienie ostrości oraz kompozycji w kadrze.

Jakość kadrów jest wprost proporcjonalna do poświęconego czasu na poszukiwanie odpowiedniego okazu. Jeśli zadowolę się pierwszym lepszym liściem, to otrzymam przeciętne zdjęcie. Wyszukanie atrakcyjnego motywu zajmuje wiele czasu i nie należy zniechęcać się początkowymi trudnościami. Zawsze w takich sytuacjach przypomina mi się, zasłyszana dawno temu, pewna mądrość fotograficzna — nie ma znaczenia tysiąc przeciętnych zdjęć wobec jednego, wybitnego ujęcia. Im więcej czasu poświęcimy na poszukiwania, tym lepsze wykonamy ujęcie.

Czeremcha

Z czasem nasze oko i umysł wprawi się w wyszukiwaniu kluczowych niuansów. Istnieje jednak grupa liści, w przypadku których liczy się szczęście. Doskonałą ilustracją są liście olszy czarnej lub czeremchy pospolitej, w literaturze ludowej zwanej korcipką. Oglądając liście tych roślin w świetle odbitym nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak będzie wyglądał obraz w świetle przechodzącym. Każdorazowo możemy się o tym przekonać, odpalając lampę błyskową, korygując kompozycję z pamięci oraz ponownie odpalając lampę błyskową. Tego rodzaju liście mają w sobie drzemiący potężny potencjał.

Rozpoczęcie przygody fotograficznej z liśćmi nie wymaga nakładów finansowych, podróży na drugą półkulę, wstawania przed wschodem słońca i wyczekiwania idealnego światła złotej godziny. Wszystko, co jest nam potrzebne, to cierpliwość i opadłe liście, które obojętnie mijamy każdego dnia.

Łukasz Bożycki

Fotograf z pasji, biolog z wykształcenia, biochemik z wyboru, radiowiec z zamiłowania. Dwukrotny laureat międzynarodowego konkursu fotograficznego organizowanego przez BBC Worldwide i Muzeum Historii Naturalnej w Londynie (praca pt. „ Żabowisko” została uznana za Zdjęcie Roku 2013 przez International Federation of Wildlife and Nature Photography). W 2014 roku odebrał nagrodę z rąk Jej Królewskiej Wysokości Katarzyny, księżnej Cambridge. W 2015 roku finalista Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska. W 2017 roku zwycięzca w kategorii ptaki w konkursie Asferico. Przewodnik Jej Cesarskiej Wysokości, Księżnej Takamado podczas wizyty w Polsce. Współautor książki „Animal Rationale. Jak zwierzęta mogą nas inspirować. Rodzina, edukacja, biznes”, wyd. PWN, Warszawa 2015 r., która otrzymała nagrodę Teofrasta za najlepszą popularnonaukową książkę psychologiczną 2015 roku. Prezes zarządu VII kadencji Związku Polskich Fotografów Przyrody Okręgu Mazowieckiego. Dwukrotnie uhonorowany tytułem Fotografa Roku OM ZPFP (2011 i 2012). Redaktor współprowadzący, autorską audycję radiową w RDC Polskie Radio, pt. „Animal Rationale”. Redaktor prowadzący cotygodniową popularnonaukową audycję radiową w RDC Polskie Radio, pt. "Animalista". Laureat stypendiów artystycznych: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy (2014) a także Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).

Strona internetowa fotografa

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak się przygotować do zimowego sezonu górskiego z aparatem? Podstawy fotografii - czułość ISO. Jak działa i dlaczego zdjęcia bywają zaszumione? [wideoporadnik] Jak sfotografować Superksiężyc? [poradnik] Nagość w fotografii. To nie zawsze jest tak, jak myślisz The Same Day Wedding Project (TSDWP) – pierwszy tak wymagający i zwariowany projekt w naszej karierze Jak poradzić sobie z cyfrowym chaosem i sprawnie zarządzać swoimi zdjęciami? Podstawy fotografii. Jak korzystać z przysłony? [wideoporadnik] Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować A może warto trochę zwolnić i skupić się na zdjęciach? 6 starych aparatów, które są wciąż warte uwagi Pełna klatka, APS-C, a może coś jeszcze? Jaki format matrycy wybierasz i dlaczego? Pogotowie Lightroom - premierowy odcinek programu, w którym obrabiam wasze zdjęcia Zdjęcia z domeny publicznej i zdjęcia osierocone – sztuka niczyja? Jakub Kaźmierczyk w ogniu pytań, czyli fotograficzne Q&A [wideo] Podstawy fotografii. Tłumaczymy czym jest czas naświetlania zdjęć [wideoporadnik] Fotografowanie w Norwegii cz. 1 – Kjeragbolten Ostre zdjęcie to za mało… Z głową w chmurach - rzecz o trudach fotografii spotterskiej Zorza polarna do zobaczenia już dzisiaj w Polsce. Radzimy, jak zrobić jej dobre zdjęcia Pogotowie Lightroom - pilot nowego programu, w którym będę obrabiać wasze zdjęcia Prosty horyzont, czyli rzecz o zasadach w fotografii i powodach, aby je łamać [część I] Profesor z Uniwersytetu Stanforda udostępnił swoje podręczniki fotograficzne kompletnie za darmo Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim

Popularne w tym tygodniu:

Jak sfotografować Superksiężyc? [poradnik] Jak się przygotować do zimowego sezonu górskiego z aparatem? Podstawy fotografii - czułość ISO. Jak działa i dlaczego zdjęcia bywają zaszumione? [wideoporadnik] Idealne zdjęcie. Niesamowite fotografie jesiennych liści Nagość w fotografii. To nie zawsze jest tak, jak myślisz